Lencioni har
skrevet mange bøker/fabler om ulike temaer og jeg vil anbefale dere å lese alle
sammen. http://www.tablegroup.com/books/
De fleste av
bøkene hans har en rød tråd som kan knyttes opp mot temaet relasjonelt mot
(omtalt av Spurkeland i boken Relasjonsledelse - http://www.relasjonsledelse.no/default.asp?tekst=relled3utg).
Jeg har plukket
ut noen sitater fra Lencioni rundt lagarbeid og det å jobbe sammen i gruppe.
Uten å vise ekte relasjonelt mot i gruppe med andre mennesker mener jeg at man
ikke vil få ut det fulle potensialet i denne gruppen.
“Trust is knowing that when a
team member does push you, they're doing it because they care about the
team.”
“Great teams
do not hold back with one another. They are unafraid to air their dirty
laundry. They admit their mistakes, their weaknesses, and their concerns
without fear of reprisal.”
“Remember teamwork begins
by building trust. And the only way to do that is to overcome our need for
invulnerability.”
I disse utsagnene
tenker man på at man ofte kan oppfatte det negativt når noen i et team
kritiserer. Det er derimot et tegn på at man har høy grad av tillitt og at det
som skjer når man har team som er åpne på dette er at man utvikler seg videre.
Se også følgende blogg fra Kjell Ljøstad som omtaler dette i mer dybde. http://kljostad.wordpress.com/2014/05/07/kritikk-sa-effektivt-at-det-nesten-er-juks/
Skal man få det beste ut av team må
man ha høy grad av tillitt til hverandre. Den beste måten å få til dette på er
at alle i teamet må kommer over frykten for å gjøre seg sårbare. Grunnpilarene
i lagarbeid er at man alltid må være ærlige, transparente og alltid si sannheten
(dog på en skikkelig måte). Dette punktet om sårbarhet gjelder også på flere
områder en rent lagarbeid. Man kan også se dette opp mot dialog man har med
sine kunder. Kunder tåler å høre sannheten det er mer måten man sier det på. Å
holde noe skjult bærer sjelden noe bra med seg. Ting har en tendens til å vokse
og bare bli vanskeligere og vanskeligere å håndtere jo lenger man håper at det
skal gå bra. Har man gjort en feil må man si det med en gang. Vi nordmenn er generelt
for lite flinke til å si unnskyld.
“It's as simple as this.
When people don't unload their opinions and feel like they've been listened to,
they won't really get on board.”
Her snakker vi om det at hvis man i
et lag har folk som ikke får komme med sine tanker og ideer og følelser vil man
aldri få de skikkelig med på hva man velger til slutt. For å få til konsensus
må alle bli hørt og alle tanker bli diskutert og man må ha nok tillitt i
gruppen til at dette skjer. Han bruker også et uttrykk "mining for
conflict", med dette menes det at man faktisk skal aktivt søke etter uenigheter.
I mange av mine år i arbeidslivet
har jeg mange ganger sett og hørt omkamper på beslutninger som er tatt. Man
kommer på en måte aldri videre. I flere av disse tilfellene mener jeg at man
har bommet med nettopp det som er poenget. Vi har lettere for å kunne jobbe
videre hvis vi føler at vi har blitt hørt.
I ledergruppen jeg er med er vi 5
individer. Vi er på mange måter veldig ulike og bringer med oss masse erfaring
fra ulike områder inn i vår daglige ledelse. Det at vi er så ulike gjør at vi
som regel diskuterer de fleste ting vi vurderer å gjøre, samt eksisterende
praksis og ting vi gjør i dag. Dette i sum gjør at når vi er ferdig med
diskusjonene, blir som oftest løsningene enda bedre enn de kunne fremstå i
utgangspunktet. Det kan hende man svelger noen kameler på denne veien, men har
man fått diskutert ulike sider ærlig og åpent er det lett å få alle 5 til å
forplikte seg til gjennomføringen av resultatet. Det som dog også er viktig og
hvor vi alle 5 er veldig like er på våre grunnverdier.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar